Voeding na de bevalling

Deel dit artikel:

Na de bevalling is het extra belangrijk om gezond te eten en voldoende zuivel te gebruiken. Zeker voor vrouwen die borstvoeding geven.

Voordelen borstvoeding

Borstvoeding is het allerbeste voor baby’s. Het is helemaal afgestemd op de behoefte van een kind en bevat alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Maar er zijn meer voordelen: het bevat afweerstoffen, zorgt voor een gezonde darmmicrobiota (de basis voor het immuunsysteem) en helpt beschermen tegen allergieën. Borstvoeding biedt ook voor zwangeren zelf de nodige voordelen. Vrouwen die borstvoeding geven, zijn vaak sneller op hun oude gewicht en borstvoeding geven heeft een beschermend effect tegen osteoporose (botontkalking) en verschillende soorten kanker zoals borstkanker.

Extra gezond eten bij borstvoeding

Voor het aanmaken van moedermelk is vooral energie en vocht nodig. Dan heeft een vrouw van sommige voedingsmiddelen iets meer nodig dan vrouwen die geen borstvoeding geven.

Gezonde voeding na de bevalling:

Aanbevolen hoeveelheid per dag voor vrouwen die borstvoeding geven Aanbevolen hoeveelheid per dag voor vrouwen die geen borstvoeding geven
Fruit 200 gram 200 gram
Groenten 250 gram 250 gram
Graanproducten en aardappelen 4-5 opscheplepels (240-300 g) 4-5 opscheplepels (240-300 g)
Brood 6-7 sneetjes 4-5 sneetjes
Kaas 40 gram (2 plakken) 40 gram (2 plakken)
Melk(producten) 2-3 glazen (300-450 g) 2-3 glazen (300-450 g)
Vlees, vis, eieren en peulvruchten 125 gram 100 gram
Noten 50 gram 25 gram
Smeer- en bereidingsvetten 50 gram 40 gram
Vocht 2000 ml (incl melk) 1500-2000 ml (incl melk)

Niet lijnen

Lijnen is niet goed voor vrouwen die borstvoeding geven. Met een (te) krappe basisvoeding krijgen ze niet voldoende voedingsstoffen binnen. Door na de bevalling een gezonde voeding te gebruiken die voornamelijk bestaat uit basisvoedingsmiddelen komen vrouwen vanzelf weer terug op het oude gewicht. Voor vrouwen die geen borstvoeding geven, is het belangrijk weer te gaan eten volgens de Schijf van Vijf. Als ze weer op gewicht zijn is het uiteraard van belang dat te behouden.

Referenties
  1. http://www.voedingscentrum.nl