Tips tegen overgewicht

Deel dit artikel:

Van de jeugd heeft 14% overgewicht, waarvan 2% obesitas. Zuivel levert veel eiwitten en die staan erom bekend dat ze goed verzadigen. En dat voorkomt trek tussendoor.

Basisvoedingsmiddelen

Zuivel hoort net als groente, fruit en volkoren graanproducten tot de basisvoedingsmiddelen. Deze hebben een hoge nutriëntendichtheid bij een lage energiedichtheid; ze leveren veel gezonde voedingsstoffen en relatief weinig energie.

Melk bij de maaltijd of als tussendoortje levert veel goeds en voorkomt trek tussendoor. Wel is het verstandig om gezoete melkdranken te mijden en te kiezen voor ongezoete zuivel zoals gewone melk, yoghurt en kwark.

Tips voor ouders van tieners

  • Iedere dag 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3-4 keer iets tussendoor is een goede basis;
  • Eet samen aan tafel en niet voor de tv en verbiedt smartphones tijdens het eten;
  • Maak afspraken over snoep-, snack- en frisdrankgedrag;
  • Beperk het beeldschermgebruik (tv, computer, tablet, telefoon);
  • Water tussendoor kan altijd. Geef er eventueel een smaakje aan door een kan water klaar te zetten met plakjes komkommer, schijfjes sinaasappel of wat aardbeien of bessen erin;
  • Stimuleer kinderen een sport te beoefenen die ze leuk vinden;
  • Geef zelf het goede voorbeeld. Neem groenten en fruit of yoghurt tussendoor en pak zoveel mogelijk de fiets of ga te voet.