Sporten en gewicht

Deel dit artikel:

Sporten draagt samen met een gezonde basisvoeding bij aan het behouden van een goed gewicht. Zuivel heeft samen met andere basisvoedingsmiddelen een belangrijke plek in het voedingspatroon van een sporter.

Valkuilen:

  • Wie gaat sporten zal in het begin aankomen. Dat komt omdat men spiermassa aanmaakt en spieren zwaarder wegen dan vetmassa. Deze gewichtstoename is gunstig, want spieren verbranden ook in rust meer energie. Uiteindelijk neemt de vetmassa af en gaat het lichaam er strakker en gespierder uitzien;
  • Gewichtsverlies door flink zweten tijdens sporten is puur schijn. Er is dan alleen sprake van vochtverlies en dus geen vetverlies. Het gewichtsverlies is slechts tijdelijk en te vergelijken met gewichtsverlies na een saunabezoek;
  • Sporten en lijnen is een goede combinatie om de conditie en het gewicht op peil te houden. Maar wie sport in combinatie met drastisch lijnen zal niet alleen vetmassa verliezen, maar ook spiermassa. Dit heeft een negatief effect op de sportprestatie;
  • Er is geen truc om plaatselijk vet zoals buikvet te verbranden. Als mensen meer spiermassa ontwikkelen en vetmassa verliezen, gaat het verlies van je vet geleidelijk over het hele lichaam. Door het trainen van buikspieren verdwijnt niet specifiek buikvet, maar worden de buikspieren alleen zichtbaarder;
  • Sporten met hoge intensiteit, zoals hardlopen blijkt voor wie wil afvallen minder effectief dan langdurig matig intensieve sporten als wandelen en fietsen. Wandelen en fietsen kan men immers veel langer volhouden dan hardlopen. En daardoor worden uiteindelijk meer calorieën verbrand.