Melk als sportdrank

Deel dit artikel:

Veel recreatieve sporters denken dat sporten niet kan zonder sportdrankjes of andere speciale voedingsmiddelen. Maar zuivel blijkt een uitstekende sportdrank.

Melk stimuleert spieropbouw

Een eerste voorwaarde voor een goede prestatie is voldoende vocht, voor, tijdens en na de inspanning. Voor sporters is zuivel, net als water, een uitstekende dorstlesser. De netto vochtbalans blijkt beter bij melkdranken en melkdranken met toegevoegd natrium dan bij water of een reguliere sportdrank. (1) Melkeiwitten blijken ook effectief te zijn in het stimuleren van spieropbouw. (1) Sommige mensen gebruiken energiedrankjes omdat ze denken dat ze daar meer energie van krijgen. Niets is minder waar. Deze drankjes bevatten veel suiker. Hierdoor bestaat het risico dat recreatieve sporters zelfs meer energie binnenkrijgen dan ze met de inspanning verbranden.

Alleen topsporters hebben speciale sportdranken nodig. Zij moeten immers tussen trainingen of wedstrijden snel koolhydraten, eiwitten en mineralen aanvullen.

Melk voor rehydratie

Voor herstel na sportinspanningen blijkt melk een doeltreffende rehydratiedrank vanwege het vocht-, natrium- en kaliumgehalte. Magere melk blijkt de hydratatie even goed of zelfs beter te herstellen of te handhaven als reguliere sportdranken. (1,2,3) Verder lijkt het dat de eiwitten in melk de rehydratie zelfs kunnen verbeteren. Mogelijk zou dit komen door een vertraagde maaglediging. (4)

Referenties
  1. IAAF Athletics (2013) Nutrition for athletics. A practical guide to eating and drinking for health and performance in track and field
  2. American College of Sports Medicine, American Dietetic Association, and Dietitians of Canada (2009) Joint Position Statement. Nutrition and Athletic Performance. Med Sci Sports Exerc 41:709-731
  3. Congres Sport en Voeding, 20 november 2015, Papendal
  4. Lunn W et al (2012) Chocolate milk and endurance exercise recovery: protein balance, glycogen and performance. Med Sci Sports Exerc 44: 682-691