Voeding zonder zuivel

Deel dit artikel:

Door gezond te eten krijgen we alle essentiële voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnen. Zuivel is van nature een belangrijke bron voor eiwit, calcium en vitamine B12. Mensen die geen melk of melkproducten nemen, moeten hun best doen om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Een aantal voedingsstoffen in melk zitten ook in bijvoorbeeld fruit, groenten, bonen, vlees, noten, granen en eieren.

Niet 1 op 1 te vervangen door sojadrink

Zuivel bevat belangrijke voedingsstoffen en een dagelijkse portie melk of yoghurt verkleint het risico op darmkanker. Daarom vindt het Voedingscentrum dat je melk niet 1 op 1 kunt vervangen door een plantaardig alternatief zoals sojadrink. Plantaardige eiwitdranken leveren niet de gezondheidswinst van zuivelproducten. Als er voldoende calcium en vitamine B12 aan is toegevoegd, leveren ze wel voedingstoffen die je mist als je geen zuivel gebruikt.

Lactose-intolerantie

Mensen met een lactose-intolerantie verdragen geen melk of moeten daarmee oppassen. Bij lactose-intolerantie is advies van een arts of diëtist aan te raden. Zij zorgen ervoor dat de hoeveelheid lactose in de voeding beperkt wordt, zonder dat er een tekort aan voedingsstoffen ontstaat. Ook geven zij aan welke melkvervanger het meest geschikt is. Wie lactose-intolerantie heeft, hoeft zuivel niet per se te mijden. Zure melkproducten, zoals karnemelk, yoghurt en kwark, bevatten minder lactose dan gewone melk en worden door veel mensen wel goed verdragen. Nederlandse harde kaas bevat zeer weinig tot geen lactose. Ook bestaan er lactosevrije zuivelproducten zoals melk en yoghurt.