Zuivel voor gezonde bloeddruk

Deel dit artikel:

Een gezonde voeding kan het verschil maken bij (preventie van) een hoge bloeddruk. Zuivel blijkt ook een doeltreffende bijdrage te leveren.

Het effect van zuivel

In veel studies naar de invloed van zuivel en bloeddruk – maar niet in alle – wordt een lagere bloeddruk gevonden bij toenemende zuivelconsumptie. Zo blijkt uit de Hoornstudie onder 2.500 50-plussers dat een hoge zuivelconsumptie gepaard gaat met een lagere bloeddruk, zowel systolisch als diastolisch. (3)

Het gunstige effect van zuivel op de bloeddruk wordt toegeschreven aan het hoge gehalte aan eiwit en calcium uit zuivel. Zo is er een groep peptiden (lactotripeptiden) die vrijkomen uit melk en melkproducten tijdens de eiwitvertering in de darm of door fermentatie. Lactotripeptiden remmen het enzym ACE (Angiotensine Converting Enzyme). Dit enzym speelt een belangrijke rol in de bloeddrukregulatie.

De DASH-studie

In de DASH-voeding (Dietary Approaches to Stop Hypertension) ligt de nadruk op fruit, groenten, volkoren producten en magere melkproducten (ongeveer 3 porties per dag). In een interventiestudie gebruikten 459 Amerikanen gedurende 8 weken deze DASH-voeding, een standaard Amerikaanse voeding of een gezonde voeding met veel groenten en fruit. De natriuminname was gelijk gehouden. Na de onderzoeksperiode was de bloeddruk van de DASH-groep met 5,5 mmHg (systole) en 3,0 mmHg (diastole) gedaald vergeleken met de standaard Amerikaanse voeding. (1)

Later is het onderzoek uitgebreid en is ook gekeken naar het effect van natrium in combinatie met de DASH-voeding. Hieruit bleek dat een natriumreductie in combinatie met een DASH-voeding de bloeddruk nog verder liet dalen. (2) Deze daling is vergelijkbaar met medicatie.

Het effect van een zoutreductie en/of DASH-voeding (2)

Mild hypertensieven Normotensieven
Zoutreductie (naar 4 g/dag) 8,3 / 4,4 mmHg 5,6 / 2,8 mmHg
Zoutreductie + DASH-voeding 11,3 / 5,7 mmHg 7,1 / 3,7 mmHg
Referenties
  1. Appel L et al (1997) A clinical trial of the effects of dietary patterns on blood pressure. DASH Collaboration Research Group. N Engl J med 336:1117-1124
  2. Sacks F et al (2001) Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet. DASH-Sodium Collaboration Research Group. N Engl J med 344:3-10
  3. Snijder M et al (2007) Is higher dairy consumption associated with lower weight and less metabolic disturbances? The Hoorn Study. Am J Clin Nutr 85:989- 995